PHOTO TIPS: Vyvolávanie (duchov)

, , 5 comments

Ďalšia nová rubrika. Pôvodne som plánovala mať len fotoblog, ale to by bolo príliš nudné. Komu by sa chcelo okukovať fotky cudzieho človeka?


Takže začnem o fotení písať, čo bude užitočnejšie. Hlavne pre tých, ktorí by náhodou narazili na môj blog. Napríklad ľudia, ktorí hľadajú význam slova vopcháčik (najčastejšie vyhľadávané slovo cez ktoré sa ľudia dostanú na môj blog). Alebo naopak, niekto pomôže mne a povie mi niečo, o čom ešte neviem. Nie som žiadna profesionálka, ale foteniu sa venujem už dlhšiu dobu a tak sa chcem podeliť s mojim skúsenosťami. Prečo vlastne fotím? Lebo neviem kresliť. Lebo som sentimentálna a rada sa vraciam do minulosti. Niektoré veci sa nedajú opísať slovami. Ale fotografia zachytí všetko. Emócie, farby, prostredie.

K foteniu ma priviedol asi môj tatino. Mám miliardy fotiek z detstva. Mamina nám vravela, že keď sme boli so sestrou malé, tatino dokázal pri nás presedieť celé hodiny len preto, aby urobil dobrý záber. Vtedy fotil Practicou na čiernobiely film. Neskôr prešiel na „moderný foťák“ na baterky, ale stále na film. Až napokon prišla éra digitálov a na vyvolávanie fotiek sa nejak zabudlo. A to je podľa mňa veľká chyba. Mám taký pocit, že dnes si ľudia málokedy nechajú vyvolať fotky z digitálov alebo mobilu.


Takže môj dnešný prvý tip bude: VYVOLÁVAJTE SI FOTKY. Človek nikdy nemôže vedieť, kedy sa mu vymaže pevný disk, stratí USB, zmaže fotoalbum na internete alebo vypadne eletrina a vy budete mať doma návštevu a tí budu práve chcieť vidieť fotky z vašej dovolenky/ oslavy/ svadby.

Dobré fotolaby sú také, ktoré sľubujú kvalitnú tlač, ktorá by nemala rýchlo vyblednúť a mala by vydržať aj 100 rokov. Ja vyvolávam digitálne fotky cez Fotolab.sk (objednávka sa dá urobiť cez internet, doručujú domov alebo je možné si fotky vyzdvihnúť na niektorej z pobočiek a myslím, že fungujú po celom Slovensku). Vyvolávanie nie je lacná záležitosť, a tak si vždy počkám na zľavy, ktoré sa vyskytnú pár krát do roka, alebo počkám, kým sa mi fotky nakopia a využijem množstevnú zľavu. A film chodím dať vyvolávať v BA do fotolabu na Františkánskom námestí. Pracovníčka vo fotolabe mi dokonca film vybrala a aj založila nový (na film som začala fotiť len nedávno, a bála som sa, že ho zle vyberiem, naposledy som si ho už ale zakladala sama, tak som zvedavá či z toho niečo bude :D) a okrem vyvolaných fotiek som dostala CD s naskenovanými fotkami zadarmo! Teraz neviem, či to tam robia bežne, alebo to bola nejaká akcia. Zlé skúsenosti mám s fotolabom v Tescu Expres (ich vlastný fotolab). Chcela som ušetriť ale doplatila som na to. Fotopapier nekvalitný, tenký, fotky mali inú farbu, akoby príliš sýtu - proste odpad. Fotolaby vo veľkých nákupných centrách, sú asi voľba väčšiny, ale prídu mi predražené. Má niekto nejaký iný tip?

5 comments:

  1. tak teda pridám typ ja tebe a aj zvyšku :D
    k tomu cd - nie je zadarmo :) ty si si asi dala fotky aj vytlačiť, ale dnes už sa to nerobí cross procoseom a teda najpr musia fotky nascanovať - preto to cd. je v cene scanu, jeho súčasťou :)

    Pridala by som ešte tip na toač nadrozmerných vecí. Na to by som odporučila tlačiarne canon neďaleko polusu. je síce troška drahšia ako tofolab alebo kodak express, ale fotky vám vytlačia aj v nadrozmerných veľkostiach a hlavne v asi najlepšej kvalite, akú som v BA videla. jedna A3 stojí necelých 5 eur, ale nebudete sa ju hanbiť zaradiť do portfólia, zavesiť na stenu, alebo ju niekomu dať :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hej, ja som si fotky dala LEN vytlacit, a preto som bola milo prekvapena aj nascanovanymi fotkami :))

      oo, a dobre vediet to s tym velkym formatom!

      Delete
  2. Presne! TREBA VYVOLÁVAŤ! Keď nie hneď, tak kedy? :) Presne ako ty, tiež si počkám na dobrú akciu z fotolabu! :) Najnovšie som skúsila aj fotoknihu, plánujem o tom aj článok, pretože som bola dlho predlho odporca fotokníh a musím povedať, že ma milo prekvapila!

    ReplyDelete
  3. Ahoj!
    Môžem sa ťa spýtať - keď si si dávala vyvolať film a vytlačiť fotky v skycolor, koľko ťa to vyšlo? Viem, že raz som si tam dávala vyvolať film + skenovať a vyšlo ma to tuším 3,70. Rada by som si dala vytlačiť aj fotky, tak nech sa môžem pripraviť, koľko to zase bude moju peňaženku stáť. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu mas cennik http://www.skycolorfoto.sk/cenniksluzieb.html Bola som tam teraz pred par tyzdnami a myslim, ze som platila tak 7-8 eur.

      Delete